12 juli 2014, jaargang 58, nummer 14
Artikel 019479
Wereldwijd Leven als christen in Marokko (2) HERMAN TAKKEN Elk jaar besteedt Wereldwijd rond de ramadan aandacht aan de ontmoeting tussen christenen en moslims. In het tweede van drie artikelen een tweede verslag van Kader Belaïdi en Herman Takken, die als stafwerkers van Evangelie & Moslims onlangs enkele weken in Marokko waren om Marokkaanse christenen te ontmoeten en meer te ontdekken van hun leven in een islamitisch land.

Overal zie je de schotelantennes. In betrekkelijke anonimiteit kunnen Marokkanen naar christelijke programma’s kijken.
We reizen van Tanger naar Al Hoceima, een busreis van acht uur. Veel Marokkanen in Nederland komen uit de Rif, het bergland in Noord-Marokko rondom de steden Nador en Al Hoceima. De persoon die ons beloofd had ons in contact te brengen met christenen daar, laat niets meer van zich horen en blijkt ook onbereikbaar. We bidden of God christenen op onze weg brengt.
Op wonderlijke wijze gebeurt dat al tijdens onze eerste dag in Al Hoceima, als we door de stad wandelen.
Op de hoek van een straat staat een man van het platteland zijn waar te verkopen: een paar kippen en wat groente. Ik krijg wat verse bonen in mijn hand om de erwten eruit te halen en te eten. Dan buigt de man zich naar Kader en vraagt: ‘Zijn jullie christen?’ Kader is voorzichtig en reageert niet gelijk bevestigend.
Dan geeft de man te kennen dat hij christen is. Het gesprek is kort, omdat ook anderen kunnen meeluisteren. Er worden telefoonnummers uitgewisseld en we maken een afspraak om elkaar na zijn werk te spreken.

Goodwill
Die avond worden we op de afgesproken plek opgehaald. We spreken elkaar in zijn bedrijfswagentje met groente en kippen; Kader voorin en ik achter in de laadruimte. Ik realiseer me dat mijn aanwezigheid als westerling opvalt, want waar we ook stoppen, overal zijn mensen. Om geen aandacht te trekken stap ik uit en laat het gesprek aan mijn Algerijnse collega over.
Kader krijgt te horen dat er zo’n 150 christenen in Al Hoceima zijn. Sommigen komen bij elkaar in kleine groepjes aan huis. Van de meesten geldt echter dat ze terugdeinzen voor die samenkomsten en niet als christen bekend willen zijn.
Velen hebben het Evangelie ontdekt via een christelijke satellietzender. We horen ook van mensen die geraakt zijn door de onvoorwaardelijke hulp die christenen boden na de aardbeving van tien jaar geleden. Christenen hebben daarmee veel goodwill gekweekt onder de lokale bevolking.
Een man die aan de grond zat, werd gevraagd hoe men hem het beste kon helpen. Hij gaf aan dat hij met een ezel en wat graan weer een bestaan zou kunnen opbouwen. Hun hulp ontroerde hem zozeer dat hij ook christen wilde worden.

Kudde
Later spraken we een oudere Marokkaanse man die heel zijn leven in dienst van het Evangelie stelde.
Hij ziet de toekomst van de kerk in Marokko positief in. Mede door internet en satellietuitzendingen zal er uiteindelijk meer vrijheid komen.
Miljoenen moslims kunnen, desnoods in het geheim, naar christelijke programma’s kijken en doen dat ook, blijkens de vele reacties.
Deze man had het ook over de uitzetting van alle buitenlandse missionaire werkers (zo’n 150) door de overheid in 2010. Marokkaanse christenen moesten zonder de steun en zonder het leiderschap van buitenlandse christenen verder. Bij velen had de angst toegeslagen. Zij besloten niet meer naar de samenkomsten te komen. ‘De kudde was uiteengeslagen.’ Het aantal christenen liep terug, maar God zal de uitzetting, zo is de overtuiging van onze Marokkaanse broeder, doen meewerken ten goede. ‘We zien al een positief effect. Marokkaanse christenen nemen nu, ondanks allerlei problemen, meer initiatieven en pakken zelf pastorale en missionaire activiteiten op.’




Gebedspunten
Marokkaanse christenen moeten sinds 2010 zonder buitenlandse christenen verder. Dat biedt naast problemen ook kansen. Bid dat zij dit als uitdaging zien en erdoor zullen groeien.
Bid ook voor de kansen die wij als kerken in Nederland hebben om het Evangelie onder Marokkanen bekend te maken. Er zijn er die vastgelopen zijn in hun oude leefwereld of leefwijze en openstaan voor contact met christenen.
Tip: Evangelie & Moslims heeft een cd die geschikt is om Marokkanen uit de Rif cadeau te doen.
Zie www.evangelie-moslims.nl/ bijbels/tarifit-noord-marokko.


2007-2014 Persvereniging Opbouw